Autore Topic: Identificazioni IBCC Digital Archive – 19 - Bombardamento di Milano 24 10 1942  (Letto 242 volte)

0 Utenti e 1 Visitatore stanno visualizzando questo topic.

Offline Alessandro Pesaro

  • Post: 122
In allegato una foto del bombardamento di Milano 24 Ottobre 1942. Si vedono cadere gli spezzoni incendiari. C'e' qualche anima buona che riesce a capire in che parte della citta' siamo? Se ho un indizio, la posso passare agli esperti che poi la georeferenziano.

La foto e’ accompagnata da un memoriale inedito che abbiamo appena trascritto. Copio sotto la parte interessante:

24th October, briefing very early again – another Daylight [sic], this time Milan Italy, load 12 cans of 4lb incendiaries, our take off time 12.20
It being a low level afair [sic] – excepting of course the crossing of the Alps.
Having had our flying meal, collected rations ex [sic], we made for our usual dispersal – ‘S’ for “sugar”, it was a grand October morning – after a short chat, climbed aboard, locking the door after [page break]

[Photograph missing]- PCruickshankG1501-0018+PCruickshankG1501-0019

“Genoa Italy” Damage in Ansaldo fitting out yard after raids in late 1942 [written down left hand side of page]

36
pulling in the ladder, making my way back to my turret in the rear!! see my chute ex safely stowed I got in – pluged [sic] in my intercom, over which was going on a lot of talking ex!! loading my four “Brownings “ – checking the gunsights & lights, oxygen ex, I checked the intercom with the Skipper – Roy, had been running in the engines meanwhile.
We took off at 12.20, and formated a little later at the arranged time and place – afterwards heading South towards “Selsey Bill” nr Portsmouth where we were to pick up our escort [deleted] of fighters!! who would go with us part of the way across France, it was grand sight!! 84 Lancasters flying at roof tops.
After the departure of the fighters – luckaly [sic] it was cloudy!! so the formations broke up making our own way towards the Italian Alps, on arriving we gained height – then going over, looking out – not only for fighters , but also our own lads!!
Over the Alps we came down to low level again making for Milan – it was a lovely clear sky, everyone was excited, I can picture us now arriving at Milan – people running, as we went down the main street [page break]

[photograph missing]- PCruickshankG1501-0020+PCruickshankG1501-0021
Milan Italy. After Daylight raid 24th October 1942 [written down left hand side of page]

37
with bomb doors open – and hundreds 4lb incendiaries droped [sic] among the buildings!!
With bomb doors closed we flew clear of Milan, where seeing a train we went in and I give it a burst or two with my Brownings, a gun post [self-corrected] opened [/self-corrected] up on us – but soon stopped when I played four guns on them !! making our way towards the Alps – gaining height as we went – and was crossing them as the sun was setting, and the moon rising, a most beautiful sight of colours over the snow covered tops.
Arriving back at base a few hours later, joining the circuit - after landing, reporting for debriefing – a meal, and so to bed once again!! time 9hrs 20mins.
“A really good trip”

Offline Komet

  • Post: 32
Ciao tutti,

siamo nella zona orientale della città, approx compresa fra piazza 5 giornate e l'area del vecchio mercato ortofrutticolo (ora giardini)/ex scalo ferroviario Pta Vittoria.
Allego sovrapposizione, utile per identificazione (specialmente per chi non di Milano).

Komet

Ps: nonna materna in piazza 5 giornate in quel momento. Almeno uno gli è passato sopra la testa: "bassissimo", così mi raccontava quando ero bambino.
« Ultima modifica: 30 Giu 2019, 00:11:57 da mazwork »

Offline Alessandro Pesaro

  • Post: 122
Sono, sinceramente, impressionato.  :good: Grazie di cuore per l’ottimo lavoro. Qui sono rimasti tutti con un palmo di naso…

Sullo stesso bombardamento abbiamo un’altra fonte, che parla anche di mitragliamenti a civili nelle strade:
"We went right across France, no opposition whatsoever. We went through the Alps, and this is what I call a terror raid…  "

https://ibccdigitalarchive.lincoln.ac.uk/omeka/collections/document/7906

L’intervista è ora tutta trascritta.

Offline Taras Bulba

  • Post: 82

Sullo stesso bombardamento abbiamo un’altra fonte, che parla anche di mitragliamenti a civili nelle strade:


Lo riporta anche Bonacina, primo episodio mitragliamento di lavoratori vicino a San Cristoforo (immagino la stazione dei treni), il secondo contro alcuni ciclisti sulla strada di Corsico. Da notare che l'azione di spegnimento delle fiamme e salvataggio fu particolarmente difficile perchè buona parte delle autopompe di Milano erano state spedite a Genova, dopo il bombardamento che aveva subito, e le linee telefoniche risultavano danneggiate rendendo difficile chiamare in aiuto pompieri da zone limitrofe a Milano. Bonacina descrive il raid in maniera analoga a quanto detto da Harry Irons: sorpresa totale, le sirene suonarono quando i primi spezzoni cominciavano già a cadere.
« Ultima modifica: 30 Giu 2019, 18:59:53 da Taras Bulba »

Offline Alessandro Pesaro

  • Post: 122
Ecco il commento del mio analista di foto aeree. Grazie di cuore a tutti:

"I've now geolocated both the Milan and Munich photographs. Please pass on thanks to the users who helped identified their locations. It is much appreciated.
Best wishes
Nigel"