Autore Topic: P-47 Crash Near Massa, 1944  (Letto 4803 volte)

Offline PJ Montana

Re:P-47 Crash Near Massa, 1944
« Risposta #15 il: 27 Lug 2015, 19:09:28 »
Thanks to all for the discussion.  The RAF link jollyroger provided indicates “FOD” for Phelan – the military acronym for “Finding of Death”.  During WW II Findings of death were made when there was either conclusive proof that the person is dead or equally overwhelming evidence that under the circumstances the person could not have remained alive.  FOD is made one year and one day after the disappearance so it is possible that by the end of 1945 no body was found.
Which adds to the mystery because in 1949 – almost 4 years after the crash – remains of Phelan were returned to Montana.  Perhaps it is possible that the crash location was found, or perhaps the US Graves Administration was notified of the wartime burial sometime after the war.

Today a nephew of Lt. Phelan is formally requesting the IDPF.  My experience is this may take up to 6 months but the information can be very helpful. 
A couple more attachments as well – one of Lt. Phelan’s grave in Montana.  It indicates “Over Massa, Italy” as this is all the family knew.  His father died 13 April, 1945 just after learning of his son.    Also a copy of the article from the newspaper the family kept.

We are all very appreciative of your insight and expertise!
PJ

Offline jollyroger

1940 Bobcats Football Team
« Risposta #16 il: 29 Lug 2015, 11:05:11 »
looks like Lt. Phelan was the q/b in this team (maybe nr.14 in 1st line?)
http://www.montana.edu/cpa/news/images/articles/20120924-13305748091116678090.jpg
P-47 Crash Near Massa, 1944

full article:

http://www.montana.edu/mountainsandminds/article.php?article=11489

salutomilitare

Offline PJ Montana

« Risposta #17 il: 29 Lug 2015, 19:51:57 »
Ottimo lavoro jollyroger.  Effettivamente Phelan è #10 nella 3a riga. Si tratta di una storia nel link ha molto a che fare con la mia ricerca. Sto scrivendo un libro sugli studenti dal Montana, morto in servizio durante la WW II, molti dei quali sono stati i giocatori di gioco del calcio. La storia in questo link non è la verità intera, ma una leggenda che dura da molti anni. La vera storia è molto affascinante.

Nel 1940 foto (solo 2 chilometri da casa mia) sono 4 persone decedute in servizio.  Gli altri erano #47 (nel serbatoio battaglione, Africa del Nord), #31 (fanteria, Francia) e #39 (Marini, Saipan).  L'uomo, che è la 4° persona da sinistra nella prima riga (con il numero 2 sulla sua jersey) è un buon amico, ed è l'ultimo una viva da questa immagine. Egli era un B-24 progetto pilota basato in Inghilterra. Un compagno che non aveva fatto questa foto è stata con il paracadute 517TH reggimento di fanteria, e KIA nel Sud della Francia (vicino a Sospel).  Vide vasta azione in Italia prima del 15 agosto salto in Francia.

HO anche una foto di Phelan dal suo college football giorni. Ha lavorato nelle miniere di rame per il suo lavoro estivo e lasciò la scuola per lo svolgimento di attività di volontariato nella guerra - prima il B-17, il P-47. HO poche informazioni circa il suo tempo in Italia, il sito del crash, come i suoi resti sono stati ritrovati.
------------------------------------
Great job jollyroger.  Actually Phelan is #10 in the 3rd line.  This story in the link has much to do with my research.  I am writing a book about some students from Montana who died in service during WW II, many of whom were football players.  The story in this link is not the complete truth, but a legend that has persisted for many years.  The real story is quite fascinating.

In the 1940 photo you provided (taken just 2 kilometers from my house) are 4 persons who died in service.  The others were #47 (in tank battalion, North Africa), #31 (infantry, France) and #39 (Marine, Saipan).  The man who is the 4th person from the left in the top row (with a number 2 on his jersey) is a good friend, and is the last one alive from this picture.  He was a B-24 pilot based in England.  Another teammate who did not make this picture was with the 517th Parachute Infantry Regiment, and was KIA in Southern France (near Sospel).  He saw extensive action in Italy before the 15 August jump into France.

I am also attaching a picture of Phelan from his college football days. He worked in the copper mines for his summer job and left school to volunteer in the war – first the B-17, then the P-47.   I have very little information about his time in Italy, the crash site and how his remains were found.   take-off

Offline jollyroger

« Risposta #18 il: 30 Lug 2015, 09:44:29 »
This is a picture of the alleged Lt. Phelan's FOD site in Ricortola; the photo is from google street view, but yesterday I actually went for a bicycle ride down there. The white building on the background is called "Agnelli Tower" or "Balilla Tower" and was built in 1933 ("golden era" of fascism...) as a sea side holyday resort for the children of FIAT factory workers.

Keep us updated about your activity, I will post here anything that can be useful to you!

Offline marquis

« Risposta #19 il: 30 Lug 2015, 17:35:20 »
A me le coordinate 44 01N 10 06E portano un po' più nell'interno, circa 1 Km dal mare. Mi chiedo poi come abbiano fatto ad individuare il presunto crash site se nessuno lo ha visto cadere.

According to  the coordinates 44 01N 10 06E I think we are slightly more inland, around 1 km from the coastline. Plus I wonder how they have determined the presumed crash site as none wtnessed it.     

micky.38

• Visitatore
« Risposta #20 il: 30 Lug 2015, 18:42:32 »
A me le coordinate 44 01N 10 06E portano un po' più nell'interno, circa 1 Km dal mare. Mi chiedo poi come abbiano fatto ad individuare il presunto crash site se nessuno lo ha visto cadere.

According to  the coordinates 44 01N 10 06E I think we are slightly more inland, around 1 km from the coastline. Plus I wonder how they have determined the presumed crash site as none wtnessed it.   

...anche a me... la posizione che avevo dato vicino a Via Mattei....

Offline PJ Montana

« Risposta #21 il: 31 Lug 2015, 01:02:30 »
Il IDPF dovrebbe fornire alcuni dettagli importanti e inviare un messaggio se imparo qualcosa di nuovo. jollyroger grazie per aver fatto un viaggio in questa zona. Spero che saremo in grado di confermare l'attuale sito qualche giorno.

Sappiamo dal MACR che l'ultimo luogo di Phelan's piano è stato riportato come il Marina di Massa. Non vi è stata di 20mm anti-aircraft fire e un'opacità che ridotta visibilità. L'ultimo pilota "vide Lt. Phelan tirare dritti" con "nulla di insolito nella sua estrarre." La mappa indicata Phelan battenti WSW a 1.500 piedi forse andava verso il mare. Nei prossimi anni rimane sono stati recuperati e restituiti alla sua città natale. Si potranno trovare le risposte!
--------------------------
The IDPF should provide some important details and I will post a message if I learn anything new.  jollyroger thank you for making the trip to the area.  I hope we can confirm the actual site some day.

We do know from the MACR that the last site of Phelan’s plane was reported to be the Marina di Massa.   There was 20mm anti-aircraft fire and a haze that reduced visibility.  The last pilot “saw Lt. Phelan pull out straight ahead” with “nothing unusual about his pull out.”  The map indicated Phelan was flying WSW at 1,500 feet so perhaps was heading toward the sea.   At some time in the next few years remains were recovered and returned to his hometown.  We will find the answers!

PJ

Offline jollyroger

« Risposta #22 il: 31 Lug 2015, 09:05:57 »

da quel che ho capito, tali coordinate si riferiscono al punto FOD, cioè "evidenza di morte"; vale a dire in quel punto può essere stato ritrovato il corpo (o parte di esso), restituito dal mare, piuttosto che il crash del velivolo

as far as I know, such coordinates refer to FOD (finding of death): in that point maybe they have recovered the body lost at sea, instead of the aircraft wrecks

Offline marquis

« Risposta #23 il: 31 Lug 2015, 10:02:34 »
as far as I know, such coordinates refer to FOD (finding of death): in that point maybe they have recovered the body lost at sea, instead of the aircraft wrecks

Sì ma comunque le coordinate indicate come "FOD Location" ovvero 4401 N-1006 E, non sono sul mare.

Anyway the coordinates associated with the FOD location, i.e. 4401 N-1006 E, are not located by the sea.

Offline jollyroger

« Risposta #24 il: 31 Lug 2015, 10:23:30 »

Sì ma comunque le coordinate indicate come "FOD Location" ovvero 4401 N-1006 E, non sono sul mare.

Anyway the coordinates associated with the FOD location, i.e. 4401 N-1006 E, are not located by the sea.

io ho "tradotto" 4401N 1006E come 44.01° N 10.06°E, ma potrebbe essere 44°01'N 10°06'E; in tal caso avresti ragione tu!
a me, tuttavia, essendo il ten. Phelan dichiarato MIA, pareva più plausibile la spiaggia, come punto FOD

I have "translated" 4401N 1006E as 44.01° N 10.06°E, but they could mean also 44°01'N 10°06'E; in such case you're right!
In my opinion, being Lt. Phelan declared MIA, it was more likely the beach, as FOD point

Offline marquis

« Risposta #25 il: 31 Lug 2015, 11:39:35 »
Il tuo ragionamento è impeccabile, però in tanti anni che scorro documenti alleati 1940-45 non ho mai trovato delle coordinate indicate col sistema DD (Decimal Degrees) anzichè col DMS (Degrees, Minutes, Seconds) o solo DM come sembrerebbe in questo caso.

Your observation is unquestionable, however after years studying Allied documents from 1940-1945 I've never found coordinates  using the DD Sytem (Decimal Degrees) but only the DMS (Degrees, Minutes, Seconds) or DM only like seemingly in this case.

Offline jollyroger

« Risposta #26 il: 31 Lug 2015, 12:51:26 »
Il tuo ragionamento è impeccabile, però in tanti anni che scorro documenti alleati 1940-45 non ho mai trovato delle coordinate indicate col sistema DD (Decimal Degrees) anzichè col DMS (Degrees, Minutes, Seconds) o solo DM come sembrerebbe in questo caso.

Your observation is unquestionable, however after years studying Allied documents from 1940-1945 I've never found coordinates  using the DD Sytem (Decimal Degrees) but only the DMS (Degrees, Minutes, Seconds) or DM only like seemingly in this case.

44°01'N 10°06'E conduce ad un campo dietro ad un concessionario di auto.  tuttavia è possibile , quindi, che nel 1944 là ci fosse una palude (la zona è soggetta spesso ad alluvioni, anche di recente) e quindi il tenente Phelan sia stato dichiarato MIA, se il P-47D è affondato là

44 ° 01'N 10 ° 06'E leads to a field behind a car dealership. However it is possible, then, that in 1944 there there was a swamp (the area is often subject to flooding, even recently) and then Lieutenant Phelan was declared MIA, if the P-47D is sunk there

Offline marquis

« Risposta #27 il: 31 Lug 2015, 14:26:13 »
Se può servire ecco un estratto cartografico di Massa e dintorni datato circa 1943.

If can be of help here is a cartographic excerpt of Massa and its surrondings dated circa 1943. 

Offline jollyroger

« Risposta #28 il: 03 Ago 2015, 09:50:42 »
Se può servire ecco un estratto cartografico di Massa e dintorni datato circa 1943.

If can be of help here is a cartographic excerpt of Massa and its surrondings dated circa 1943.

nel punto 44 ° 01'N 10 ° 06'E c'è un ramo del torrente brugiano (presente anche oggi); è possibile che nel 1944 la zona fosse paludosa

in the point 44 ° 01'N 10 ° 06'E there is a branch of the river Brugiano (also today); it is possible that in 1944 the area was marshy

Offline PJ Montana

« Risposta #29 il: 04 Ago 2015, 22:20:22 »
Grazie ancora. Posso confermare che abbiamo l'IDPF richiesta attraverso Phelan nipote. Se è come gli altri mancanti file pilota ho visto c'è buona, le informazioni dettagliate e specifiche del sito del crash, testimonianze. Verificherò anche se ho alcune nuove informazioni.

Thank you again.  I can confirm we have the IDPF request in through Phelan’s nephew.  If it is like the other missing pilot’s files I have seen there is good, detailed information including the specific crash site and witness reports.  I will check in again when I have some new information. 

PJ